AL-YAMANI (as) VS SUFYANI (la)

January 5, 2014 at 4:48am

PublicFriendsFriends except AcquaintancesOnly MeCustomClose FriendsMafia WarsSee all lists…Itrah Institute PaluAlor Setar AreaAcquaintancesGo Back

Khalifah Allah itu dikenali dengan 3 perkara iaitu:

1) Nas atau wasiat, di mana nama khalifah Allah ini dinaskan sepertimana Allah menaskan nama Adam a.s di hadapan Malaikat dan Iblis (l.a). Seterusnya nama-nama khalifah selepas itu dinaskan di dalam wasiat oleh khalifah Allah sebelumnya dengan perintah Allah SWT. Khalifah lantikan Allah di zaman ini dikenali dengan nas wasiat Rasulullah (saw) yang menyebutkan kesemua nama wasi-wasi selepas baginda.

2) Ilmu, di mana khalifah lantikan Allah adalah yang paling berilmu di kalangan makhluk2 Allah yg lainnya, sepertimana Adam (as) yg diajarkan dengan keseluruhan nama2 Ketuhanan dan kemudiannya dipamerkan di hadapan para Malaikat. Khalifah Allah di zaman ini dikenali dengan ilmu Rasulullah (saw) berkaitan al-Quran dan kitab2 samawi lainnya. Dia mengetahui muhkam dan mutasyabihnya, nasakh dan mansukhnya dan tahrif yg terdapat di dalamnya.

3) Panji yang dibawanya iaitu panji Ketuanan Allah yg menolak ketuanan manusia yg berdasarkan syuran demokrasi, pemilihan dan sebagainya. Ia mengajak umat manusia agar mentaati dan mematuhi khalifah lantikan Allah di muka bumiNya ini.

Kita hanya diwajibkan mengenal Khalifah lantikan ini dengan 3 cara sejak hari pertama Dia menciptakan Adam (as) sebagai khalifahNya di muka bumiNya ini. Manakala cara2 lainnya adalah bonus buat kita, sekiranya kita dapat berjumpa dan mengenalinya secara berdepan.~

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s