Renungan Hamba Allah

Anak kecil yg tertewas

 

Al-Quran mengajak bertafakur (memikirkan dan merenungkan) terhadap tanda-tanda kekuasaan Allah di langit, bintang2 yg bercahaya, susunannya yang menakjubkan, dan peredarannya yang tidak pernah berubah.

Al-Quran juga mengajak untuk memikirkan kejadian bumi, lautan, gunung-ganang dan lembah-lembah, keajaiban-keajaiban yang ada di perut bumi, pergantian malam dan siang, serta perubahan musim-musim dalam setahun.

Al-Quran juga mengajak untuk memikirkan keajaiban2 penciptaan tumbuh-tumbuhan, binatang2, sistem perkemabangannya dan keadaan-keadaan linkungannya.

Al-Quran juga mengajak untuk memikirkan penciptaan manusia sendiri dan rahasia2 yang terdapar di dalam dirinya. Bahkan ia pun mengajak untuk memikirkan jiwa dan rahasia2 batinnya serta hubungannya dengan alam malakut. Ia juga mengajak untuk melakukan perjalanan ke seluruh pelosok dunia sambil memikirkan peninggalan2 orang2 dahulu kala, menyelidiki dan meneliti keadaan2 bangsa2, kelompok2 manusia, serta kisah2, sejarah2, dan pelajaran2 mereka.

Secara khusus, Al-Quran mengajak untuk mempelajari ilmu alam, matematika, filsafat, sastra, dan semua ilmu pengetahuan yang dapat dicapai oleh pemikiran manusia. Anjuran Al-Quran utk mempelajari ilmu2 itu adalah utk kesjahteraan dan kebahagiaan umat manusia.

Memang Al-Quran menyeru utk mempelajari ilmu2 ini sebagai jalan untuk mengetahui kebenaran dan realitas, dan sebagai cermin untuk mengetahui alam, yang di dalamnya pengetahuan tentang Allah mempunyai kedudukan paling utama.Adapon ilmu yg membuat manusia lupa akan kebenaran dan realitas itu, menurut Al-Quran itu sama dengan kebodohan. Allah Ta’ala berfirman:

Mereka hanya mengetahui yang lahir saja dari kehidupan dunia, sedang terhadap kehidupan akhirat, mereka lalai.(QS. 30: 7)

Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya, dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah membiarkannya sesat?(QS. 45: 23)

Al-Quran yang mendorong manusia agar mempelajari berbagai ilmu, mengajarkan suatu konsep yang utuh tentang ilmu ketuhanan, prinsip2 umum akhlak, dan hukum Islam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s