Takutkan Dia

 

Allahummasolli'ala Muhammad wa aali Muhammad.

Allahummasolli'ala Muhammad wa aali Muhammad.

Tutoplah pintu jasmani dan akalmu terhadap segala sesuatu yang akan mengganggu hatimu, menghapuskan kepercayaanmu terhadap Allah, dan dengan terang-terangan mendatangkan kesedihan dan penyesalan pada hari Perhitungan dan rasa malu akan tindakan-tindakan buruk yang kamu lakukan.utoplah pintu jasmani dan akalmu terhadap segala sesuatu yang akan mengganggu hatimu, menghapuskan kepercayaanmu terhadap Allah, dan dengan terang-terangan mendatangkan kesedihan dan penyesalan pada hari Perhitungan dan rasa malu akan tindakan-tindakan buruk yang kamu lakukan.

 

Orang yang cermat pasti mempunyai tiga prinsip, iaitu ia harus mengabaikan kesalahan2 semua orang lain, ia harus menghindar dari upaya mengganggu mereka, dan ia harus menyeimbangkan antara kecaman dan pujian.

Akar rasa takut kepada Allah adalah dengan terus menerus memeriksa diri sendiri, benar dalam perkataan dan adil dalam perjanjian, meninggalkan segala hal yang meragukan, meninggalkan setiap kerusakan dan keraguan, memisahkan diri dari segala sesuatu yang tidak bersangkut-paut denganmu dan tidak membuka pintu-pintu yang tidak kamu ketahui bagaimana cara menutupnya. Jangan duduk bersama seseorang yang mengaburkan apa yang telah jelas bagimu, atau dengan seseorang yang menganggap enteng iman. Jangan pertanyakan pengetahuan yg tidak akan kamu pahami, dari siapa yg mengatakannya, putuskanlah hubunganmu dengan orang yang memutuskan hubunganmu dengan Allah Swt.[]

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s