“Muhammad itu sesat!!?”

Al-Ma’mun berkata,”Alangkah baiknya kamu wahai Abu al Hassan (ar-Ridha). Lalu beritahukanlah kepadaku tentang firman Allah Azza wa jalla: Supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang (QS. al-Fath: 1)Ar-Ridha as menjawab,”Tidak ada seorang pun dalam pandangan orang-orang musyrik Mekah yang lebih besar dosanya daripada Rasulullah saw. Sebab, mereka telah menyembah selain Allah tiga ratus enam puluh berhala. Kemudian ketika Rasulullah saw datang kepada mereka dengan membawa seruan kepada kalimat ‘al-ikhlash'(tauhid), maka menjadi amat beratlah hal itu bagi mereka dan amat besar dosanya dalam pandangan mereka. Mereka berkata, Mengapa dia menjadikan tuhan-tuhan itu Tuhan Yang Satu saja? Sesungguhnya ini benar-benar suatu hal yang sangat mengherankan. Dan pergilah pemimpin-pemimpin mereka (seraya berkata),‘Pergilah kamu dan tetaplah (menyembah) tuhan-tuhanmu, sesungguhnya ini benar-benar suatu hal yang dikehendaki. Kami tidak pernah mendengar hal ini dalam agama yang terakhir; ini (mengesakan Allah), tidak lain hanyalah (dusta) yang diada-adakan’ (QS. Shad: 5-7)

 

“Ketika Allah memberikan kemenangan berupa penaklukan Mekah kepada Nabi-Nya, Muhammad saw, Allah berfirman kepadanya, Hai Muhammad, sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata, supaya Allah memberikan ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang. Setelah penaklukan Mekah, orang-orang musyriknya sebagian memeluk agama Islam dan sebagian lain keluar dari Mekah. Yang tersisa tidak kuasa untuk menolak seruan tauhid. Oleh kerana itu, jadilah “dosa Nabi” dalam anggapan mereka terampuni dengan kemenangannya terhadap mereka.”

One response to ““Muhammad itu sesat!!?”

  1. Salam,

    Apa yang enta nak sampai kan ni? berbelit-belit.. nak tuduh RasuluLlah Al Mustafa sesat kah?

    Dah la syaikh, sila rujuk kepada Syaikh Sayyid Muhammad Alawi Al Makki, Al Habib Sayyid Umar Ibn Hafidh, Al Habib Sayyid Ali Jufri, Sayyid Hassan Saqqaf dan ramai lagi Sadah dan Asyraaf yang Allah telah muliakan, mereka ini sebenar-benar Ahl Bayt dan tidak kunjung penat untuk berbakti pada jalan Allah.

    InsyaAllah, jangan terlalu mengikut yang mudah dan senang..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s