‘Kita’ berjanji di Lauh Mahfuz

Kami Tawarkan amanat kepada langit, bumi, dan gunung, tetapi mereka enggan mengembannya. Namun, manusia bersedia mengembannya. Sesungguhnya dia adalah makhluk yang zalim dan bodoh. (al-Ahzab: 72)

Muhammad bin Yahya, dari Muhammad bin Husain, dari Hakam bin Miskin, dari Ishaq bin Ammar, dari seseorang, dari Abu Abdillah, sekaitan dengan dengan ayat di atas,Beliau berkata,

“Amanat itu adalah ‘wilayah’ Amirul Mukminin.”

“Amanat itu adalah ‘wilayah’ Amirul Mukminin.” Maksudnya adalah bahwa Allah menawarkan amanat (berupa) ‘wilayah’ Ali kepada langit, bumi, dan gunung setelah Dia menciptakan pemahaman dan ikhtiar dalam diri mereka. Atau, Allah menawarkannya kepada penghuni tempat-tempat itu, seperti malaikat, hewan, dan manusia. Namun, mereka menolak untuk menerimanya dan hanya manusia saja yang bersedia mengembannya, iaitu Si Pertama. Sesungguhnya dia telah berlaku zalim kepada diri dan pengikutnya serta tidak mengetahui akibat dan kekejian pengkhianatannya.Ucapan Fadhil Astarabadi jga mengacu pada hal ini ketika berkata,

“Mereka enggan mengklaim amanat itu bagi diri mereka dan tidak mau merampas itu dari pemiliknya. Namun, orang pertama bersedia mengembannya. Sungguh, dia adalah makhluk yang zalim dan bodoh.”

Hampir sama dengan ini adalah pendapat Ali bin Ibrahim ketika menafsirkan makna amanat. Dia berkata,”Amanat itu adalah ‘imamah’, perintah, dan larangan.Dalil bahwa amanat adalah ‘imamah’ adalah firman Allah:

Sesungguhnya Allah memerintahkan kalian untuk menunaikan amanat kepada para pemiliknya.(al-Nisa’: 58)

Sedangkan yang masyhur di kalangan ‘mufassirin’ adalah bahwa makna amanat adalah ‘taklif’ secara mutlak. Langit, bumi, dan gunung enggan mengembannya, karena khawatir tidak dapat melakukannya dan (beroleh) hukuman Allah.

SOLLUA’LA MUHAMMAD WA AALI MUHAMMAD!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s